Budgettips voor online wervingscampagnes

Hebbes Personeel komt regelmatig bij grote en kleine werkgevers over de vloer. En al heeft niet iedereen hetzelfde wervingsbudget we willen toch allemaal hetzelfde. Een zo groot mogelijk bereik voor onze vacatures. Maar hoe doe je dat als je niet kan beschikken over grote budgetten? Hebbes Personeel is gek op creatieve recruitment en helpt je met een aantal budgettips.
Richt een Linkedin company page in

Linkedin biedt vele mogelijkheden om je merk te promoten. Ook voor vacatures zijn er tal van kansen. Een daarvan is het opzetten van een company page. Deze pagina geeft je de ruimte om je merk te promoten. Wanneer je berichten plaatst zien je volgers dit bericht in hun tijdlijn verschijnen. En dat is erg interessant voor vacatures. ING heeft voor elk bedrijfsonderdeel een aparte company page. Zo ook voor recruitment. Naast vacatures post de bank ook nieuwsberichten en sfeer gerelateerde items.
Zorg dat medewerkers gelinkt zijn aan de pagina en vraag of ze de pagina willen volgen. Promoot de pagina op je eigen tijdlijn, in nieuwsbrieven en op de website om meer volgers te genereren. Je bouwt hiermee je eigen communicatiebereik op en dat is handig als je vacatures onder de aandacht wil brengen.

Gebruik gratis jobboards

Monsterboard en Nationale Vacaturebank kent iedereen. Maar wist je dat er een groot aantal gratis alternatieven zijn? Gebruik maken van deze jobboards kan dus je wervingskosten behoorlijk drukken. Voordat je de dure boards vaarwel zegt is het verstandig om na te gaan welke alternatieven voor jou het meest effectief zijn. Zet daarom eens een test op door een vacature op verschillende jobboards te plaatsen en het verschil in bezoekers en sollicitaties te meten met Google Analytics.

Vraag medewerkers vacature te liken en te delen

Als je snel een groot bereik wil creëren is het handig om hulp van collega’s in te schakelen. Vraag ze om de vacatures, die je daarvoor op sociale media hebt geplaatst, te liken en te delen. Want waarom zouden teamleden niet willen helpen een nieuwe collega te zoeken? Je creëert hierdoor snel een groot bereik voor je vacature en stuurt ze direct naar de juiste plek.

Organiseer vragenuurtjes met Google Hangouts

Een wervingsevenement organiseren klinkt gelijk erg zwaar. Gelukkig kan dat ook luchtiger en minder groots. Met behulp van Google Hangouts organiseer je een video-event. Je geeft kandidaten hiermee de mogelijkheid om vragen te stellen waarop ze eerder nog geen antwoord vonden. Vraag de afdelingsmanager of een toekomstige collega aan te schuiven. Hierdoor krijgt iedereen een goede indruk van elkaar en kan je een eerste selectie maken. Het fijne van Google Hangouts is dat je het overal kan gebruiken. Of je nu op kantoor, thuis bent of in de file staat.


Maak gebruik van je merkambassadeurs

Goede employer branding is persoonlijk en authentiek. Je kunt met grote budgetten wel prachtige foto’s maken van modellen op kantoor, maar hoe ervaren kandidaten dat? Zij krijgen hierdoor geen goed beeld van hun toekomstige baan. De beste branding komt van je medewerkers zelf. Zij kunnen toekomstige collega’s het beste laten zien hoe het is om voor je bedrijf te werken. En er zijn altijd collega’s te vinden die fan zijn van je merk. Dit zijn je merkambassadeurs. Betrek ze bij je werving door ze te interviewen, sfeerbeelden te laten maken of laat ze vertellen wat het werk zo leuk maakt en of er tijd is voor gezelligheid. Plaats deze waardevolle content vervolgens op je werken-bij-website en sociale media.

Gebruik foto apps om creatieve foto’s te maken

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Dat klinkt heel cliché, maar tussen al het communicatiegeweld op sociale media zijn afbeeldingen een verademing. En gek genoeg zijn er nog niet veel werkgevers die een foto plaatsen bij vacatures die ze op sociale media plaatsen. Met een goede foto val je dus gelijk op. En creativiteit hoeft niet duur te zijn. Maak bijvoorbeeld eens gebruik van de foto apps Instagram, Colorsplash, Labelbox en Picframe. Je maakt hiermee opvallende foto’s die je direct bij je vacatures kan plaatsen.


Maak een infographic van de vacature of het bedrijf

Tegenwoordig hebben we maar weinig tijd. We komen daarom vaak niet verder dan het scannen van informatie. Op zich is dat niet erg. Een aantal grote nieuwssites zijn er erg groot mee geworden. Zie het daarom ook als een kans voor je employer brand. Verzamel allemaal leuke feitjes over het bedrijf en verpak ze in een infographic. Is dat niet duur om te laten maken? Waarschijnlijk wel. Daarom kan je het ook beter zelf doen en nee dat is totaal niet ingewikkeld. Met gratis tools als Canva en Easel.ly maak je snel en eenvoudig leuke infographics over je bedrijf. Een leuk item om je employer brand snel op een creatieve manier onder de aandacht te brengen van toekomstige werknemers.

16 jun 2014 | 16:22 uur | 0 reacties|

MENU

HEBBES Personeel